MUTFAK BİLGİLERİ: Baton kalıpta kek yapmanın püf noktaları

Herkese merhaba,




kek yaparken kullandığımız kalıplar tek sunum ve görüntüyü belirlemiyorlar.
Her tarifin öngördüğü bir kalıp şekli vardır ki sonucu ona göre başarılı olur. Kek yapmak bir sanattır o yüzden. Gramajların tutması, kullandığınız fırının pişirme kabiliyeti vs. gibi kalıbın kalitesi ve boyutu da önemli. Şahsi deneyimlerime göre yabancı tarifler ile genelde daha iyi sonuçlar elde ettim. Verdikleri ölçüler ve kalıp önerilerinin yanı sıra püf noktalarını da daima belirtirler. Maalesef türk tariflerinin büyük kısmında bu titizliğe raslanmıyor. Tarifleri veren ev hanımları da kendi ölçülerini kullanarak el ayarlarını bazında bilgi veriyorlar. Buna annem ve kayınvalidem dahildir. Tabii ki her evin hassas mutfak tartısı yok o yüzden kahve fincanı, su bardağı ile tarifleri tutturmaya gayret ediyoruz. Ben çoğu tarifleri de öyle vermeye gayret ediyorum ki sizleri zora sokmayayım diye ama elbette bu her zaman garanti sonuç vermeyebilir.

Ben baton kalıbını sıkça kullanırım. Hem şekli hem de her fırına kolayca sığdığı için daima tercih ettiğimdir.

Bu yazımda sizlere bu efsanevi kalıpta yapmak istediğiniz kekin tatmin edici sonuçlar elde etmesi için neye dikkat etmeniz gerektiğini belirteceğim...

  1. Ana malzemeleri margarin, şeker, yumurta, un ve kabartma tozundan oluşan klasik baton kek tarifini her türlü eklemeler ile zenginleştirebilirsiniz.
    Genelde metalden kalıplar tercih edilirse kekin başarılı olması daha olasıdır ki metal hamura ısıyı daha rahat dağıtabiliyor.
    Silikon kalıplar yağlamayı gerektirmiyor o yüzden kolaylık sağlayabiliyor. Metal kalıplar kadar ısıyı iyi dağıtmasa bile pişirme süresini düşük ısıda uzatırsanız nefis kekler ortaya çıkabilir.
  2. Kalıbın ¾ den fazla hamur ilave etmemeyi gayret edin ki fırında pişirme esnasında kabarıp taşmasın.

  1. Unu kuru malzemeler ile eleyip eklemeniz her zaman tercihiniz olmalı ki hamur daha iyi kabarsın ve topaklaşma oluşmasın. Onun dışında hamurda dağılması da daha kolaylaşır.

  1. Kabartma tozu ayarında bir kuralı hep göz önünde bulundurun: 1 kg una 20 gram kabartma tozu (2 paket) idealdir. Fazlası tadını etkileyebilir ve aniden kabarıp sönmesine yol açar. Daha az kullanılırsa kekiniz sert ve ince kalabilir.

  1. Toz şeker yerine her zaman farklı tatlandırıcılar kullanabilirsiniz. Mesela bal ve pekmez gibi doğal ürünler keki ıslak ve daha dayanıklı yapabilirler. Ayrıca tatlıyı pek sevmeyenler için güzel alternatiftir. Özellikle pekmez baymadan hafif tatlılık verdiği için şeker hastalar tarafından tercih ediliyor.

  1. Margarin veya Tereyağı yerine sıvı yağ kullanmak isterseniz çekinmeyin. Ben mesela zeytinyağı ile kek yapmayı tercih ederim. Limon veya narenci aromaları içeren keklerde harika oluyor ve diğerlerinde de tadında taviz vermiyorsunuz.

  1. Kekinizde meyve kullanmak isterseniz sadece parçaları unlamak ile yetinmeyin. Hamurunuz akışkan olmamalı ki ondan ağır ve sulu meyve parçacıklarını dibe çökmemesi için taşıyabilsin. Eğer donmuş meyve kullanmak isterseniz onları hamura donuk şekilde ilave etmeniz gerekir. Çözülmüş olarak kullanırsanız pişerken suyunu salmasını ve hamurun pişmemesini sağlayabilir.

  1. Isı olarak düşük seviyede ayarlamakta fayda var. Ben 160° - 170° dereceyi geçirmemeye dikkat ediyorum. Fırını çok sıcak ayarlarsanız kekin üstü çabuk kabuklaşır ve ısının içine işlemesini engeller. Bu şekilde dışı yanıp içi hamur kalır. Tavsiyem ısı 120° derecede olunca keki fırına verin ve homojen şekilde kabarmasını sağlayın.

  1. Baton kekinizi sıcak halde (fırından çıktıktan 5-10 dakika sonra) stretch folyoya sararsanız içindeki nemi muhafaza edip kurumasını engellemiş olursunuz. Bu şekilde kek 3-7 gün taze kalır. Eğer derin dondurucuya koymak isterseniz yine aynı şekilde sıcak olarak stretch folyoya sarıp iyice soğmasını bekleyin. Sonra buzlukta gönül rahatlığı ile aylarca muhafaza edebilirsiniz.

  1. Kekiniz güzelce pişti ve dilediğiniz gibi kabardı ama velakin fırından çıkınca hemen çöküyor mu?
    O halde bunu deneyin: Fırını kapattıktan sonra keki bir 10 dakika içinde bekletin.
    Fırın ile oda ısısının arasındaki derece farkı kekin şoka girmesi ve çökmesini fırının yavaşça soğması ile önlemiş olursunuz. Alıştırarak ısıya gelince kekiniz ayakta kalıp sizi üzmeyecektir.
    Bunun dışında pişirme süresinin ilk 20 dakikasında fırın kapağını asla açmayın. Bu süre içinde kek kabarmaya başlar ve ısı kaybından dolayı içindeki oluşan kabarcıklar kırılıp yıkılır ( duvar oluşmadan çöker). Kürdan testi için üzerinin kızarmasını bekleyin. Ayrıca keki daima fırının alt bölümünde pişirin.




  1. Diyelim ki misafirleriniz ve ev halkınız muhteşem kekinizi bitiremedi ya da fazla yapıp bayatladı. Eğer sokak hayvanlarına bağışlamayacaksanız ve nasıl değerlendiririm diye düşünür olursanız size ufak tavsiyem olacak: İnternet te küçük çikolata topları şu aralar çok modadır. Hem lezzetli hem de misafirlerinizin gözüne hitap edecek derecede özellikle renkli olanlar çocuklar tarafından çok seviliyorlar.
    Tarif listemden size kısayol linki ile benim favorilerim olan Romlu Pralinleri tavsiye edebilirim. En çok tıklananlar arasında olan bu miniklerin tadına doyamayacaksınız.
Ayrıca genel olarak her kekte göz ardı etmemeniz gereken ip uçlarını da ekliyorum:

  • Malzeme oda sıcaklığında olması gerekir. Soğuk olunca kabarmasını engelleyebilir.
  • Malzemeler taze olmaları lazım
  • Kek kalıbını yağlayıp unlayın. Onların yerine yağlı kağıt da kullanabilirsiniz. Eğer uğraşmak istemezseniz size Silikon kalıp kullanmayı tavsiye ederim. Hem yağlanması gerekmiyor ve oldukça pratik özellikleri var ki onları bu yazımda detayla okuyabilirsiniz: Silikon kek kalıbı alayım mı?
  • İlk etapta yumurtalar ile şekeri iyice çırpın. Şeker tam olarak erimeli ve yumurtalar krema kıvamına gelmelidir. Süre olarak kesinlikle 3-5 dakika ayırmalısınız. Kekiniz iyi kabarır ve yumurta kokmaz.
  • Un ve diğer kuru malzemeleri eleyerek hamura katın. Çırpmayın, sadece tahta kaşık ile yavaşça yedirerek karıştırın. Hamur boza kıvamında olması gerekiyor.
  • Eğer tarifte başka türlü belirtilmemiş ise keki hep ılık olarak kalıptan çıkarın.
  • Hazırladıktan sonra keki 5 dakika bekletip fırına ondan sonra verin. Kalıbı yüzeye hafifçe tıklatıp hava kabarcıklarının çıkmasına izin verin. Kek böylece kolay kabarır ve tadı oturur.
  • Fırından çıkardıktan sonra bir müddet üzeri örtülü vaziyette dinlenmesini sağlayın.





Benden bu kadar :)) Umarım kekleriniz önerilerim ile hayal ettiğiniz gibi olur...

(Fotoğraflar: alıntı)

17 yorum:

  1. Çok değerli bilgiler bunlar. .Fırın da çok önemli kekin kabarmasi için. Eski firinimda kek kabarmiyordu. Aynı tarifle şimdi çok iyi kabarıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru fırın bütün emekleri boşa çıkarabilir, bende fırından çok sıkıntı çekmiştim ama şimdi rahatladım. Sorun bende değilmiş diye ayrıca çok sevinmiştim :))

      Sil
  2. Evimizde hemen her hafta pişirdiğimiz kekin nede çok dikkat edilmesi gereken püf noktaları var. Hepsini en ince ayrıntısıyla ilmek ilmek işlemişsiniz. Emeğinize sağlık. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de öyle, farkı uygulayınca göreceksiniz. Yorumunuz için teşekkürler :))

      Sil
  3. Ben bu yaşıma kadar kek yapamadığımı düşünüyordum çünkü davul fırın kullanıyordum. Davul fırında kek 15 dakikada pişiyordu :-) tabii sadece dışı pişiyordu, içi çiğ kalıyordu. Bu sene eve dereceli fırın aldım. Geçen gün kek yapmayı denedim. Yeni fırınımda ilk denemem olmasına rağmen gayet güzel bir sonuç elde ettim. Demek ki sorun bende değilmiş diye sevindim :-) Sizin önerilerinizi de dikkate alarak bundan sonra güzel kekler yapacağım inşallah. Yazı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kayınvalidem böreklerde davul fırının üzerine fırın tanımaz ( ama eski modeller). Ayrıca kek için hala o tenceresini attığına yanar, o neslin önemli aletleri bunlardı :)) biz mi fazla teknolojiye bağlandık bilmiyorum ama bende davul fırında beceremedim

      Sil
  4. Bilgiler için teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, yorumunuz için ben teşekkür ederim :))

      Sil
    2. Rica ederim, yorumunuz için ben teşekkür ederim :))

      Sil
  5. güzel bilgiler için teşekkürler sevgler:)

    YanıtlaSil
  6. Bu bilgiler o kadar faydalı olduki bana son zamahnlarda yaptığım kek fırından çıkınca çökme yapıyordu deli oluyordum :( artık daha dikkatli olacağım :)bu arada bloğunuzu takibe aldım bende sizi bekliyorum sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz Ümran Hanım :) Umarım artık kekiniz de size layik olur, mutlaka size de uğrayacağım...

      Sil
  7. google bazı ulkeler için tarif normları belirlemiş. Türkiye bunların arasında degildi... Çok kıymetli mutfak bilgileri bunlar paylaştığınız için teşekkürler:) Baton kalıbı mutfağıma yeni aldım sayılır. Artık onunla kek yapar oldum. Meğer ne büyük eksiklikmiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bence en pratik ve aynı zamanda kekler ile ilgili en çok tecrübe edeceğimiz kalıptır.
      Güle güle kullanın :)

      Sil
  8. Kek yapmanın püf noktalarını öyle güzel ifade etmişsiniz ki, bu yazınızı okuduktan sonra bayanların daha başarılı bir şekilde kek yapacakları garanti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Iltifatınız için teşekkürler Kader hanım, umarım bayanlar memnun kalırlar :))

      Sil

Sanatçı' ya alkışı, Blogger' a yorumunuzu esirgemeyin...
Teşekkürler ve Sevgiler 💖